Het koude laagje is terug

Achtentwintig november, de "dagelijkse duik" kwam wat langzaam op gang. Hans doet een voorstel en na wat heen en weer appen stelt Remona kwart of drie voor, Hans valt stil, Edith kan niet en Marie-Louise duikt zonder aankondiging drie kwartier eerder de zee in. Zelf krijg ik het last minute voor elkaar om wat tijd vrij te maken dus het wordt een duik met z'n tweëen. Het is koud, de buitentemperatuur is gezakt naar drie tot vier graden en het water is net onder de tien graden. Als ik Remona bovenaan de Leeuwentrap tref dan blijkt dat ze net als ik een beetje misleid was door het zonnige weer en nu de zon weg is een hele lichte vorm van spijt voelt. We lopen zo dicht mogelijk naar het water om zo kort mogelijk in de lucht van vier graden te verblijven en snel het warme water in kunnen. In het water zijn we in gesprek over de wereld van de psychiatrie en voor we het weten is het acht minuten, dus nog even aftellen, kopje onder en terug de koude buitenlucht in. Dat laatste valt dan ook weer wel mee maar een selfie nemen met koude handen en een door onderkoeling afgenomen denkvermogen blijkt toch een uitdaging. Het lukt en we kleden ons aan. Remona krijgt haar veters niet vast met koude vingers, ik had "wijselijk" besloten op slippers terug te fietsen. Op het moment dat we van het strand af lopen zegt Remona "het wordt weer winter, je voelt echt dat koude laagje weer om je heen na het zwemmen". Zo had ik het nog niet ervaren maar het is een beschrijving die heel goed past.
Die slippers waren niet de beste keuze merk ik als ik op de fiets zit. Thuis snel mijn voeten afspoelen en lekker op de warme vloer zetten tijdens de rest van de werkdag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Eerste lentedag

Flessenpost