Discipline wordt serotonine, endorphine, ...

Vrijdag eenentwintig januari was weer zo'n dag dat de zon je in afwachting laat of hij tevoorschijn komt. De ochtendsessie, ja er zijn er twee. was om negen uur. Hans, Kim en ik op de fiets en achter de boulevard stonden Céline, Matthijs en de kids al onderaan de trap. Op de boulevard gebeurde iets grappigs, een bekende van Hans zegt erg onder de indruk te zijn van onze actie. Ze zegt zelf koud af te douchen maar het zeewater een stap te ver vind. Haar metgezel vind het ook nogal wat maar het lokt wel op een of andere manier. Na een kort praatje blijkt Anna, zo heet ze, wel actief te zwemmen tot ver in het najaar maar het dan te koud vindt worden. Een korte duik klinkt dan beter. We nodigen haar uit en spontaan hebben we er een zwembuur bij, niet meteen natuurlijk maar in de app en een volgende keer mee in het water.

Het is een graad of vier en nagenoeg windstil met een nog steeds vechtende zon. We moeten afwijken van onze "vaste plek" want het strand wordt opgespoten en winterzwemmen in drijfzand is net niet wat we zoeken.

We zijn relatief dicht bij de zee en zover van de bebouwing dat de zon ons het eerste raakt, we besluiten hierop te wachten en ja dat wordt beloond. In de zon lopen we naar de zee, tijd om te zwemmen.

Na zo'n drieënhalve minuut voelt het weer alsof ik, met uitzondering van handen en voeten dit uren kan volhouden. Het is nu echt lekker. Na vijf minuten zoeken de eersten de "warme" buitenlucht op Hans en ik houden het nog een anderhalve minuut vol en net als we eruit willen gaan komt Matthijs er terug in, die was namelijk maar heel kort in het water gebleven omdat hij zijn zoontje even moest helpen. We besluiten dat nog 5 minuten in het water een slecht plan is en gaan eruit.

Na het afdrogen trekken Hans, Matthijs en ik nog een sprintje over het strand, mensen zijn nu echt overtuigd dat het niet goed met ons gaat.

En dan nu nog even kort over het effect:
Mijn winters worden getekend door het feit dat ik het vrijwel altijd koud heb, nu is de periode van twee weken te kort om echt uitspraken op te baseren maar het lijkt alsof dit wat afgenomen is.
Een ander effect waar ik bijna van overtuigd ben is dat mijn humeur zeer positief beïnvloed wordt, geen idee waardoor het komt vast door iets in je bloed dat eindigd op ...ine en niet via een naald toegediend wordt maar zoveel weet ik er ook (nog) niet van.




Reacties

  1. Zo mooi geschreven en zeker ook om terug te lezen wat we allemaal meemaken als 'De Zwemburen"!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Eerste lentedag

Flessenpost