Paarse vrijdag

Negen december, paarse vrijdag. Het is koud, het is mistig, niets dat uitnodigt tot een fijne duik in de zee, hoewel als ik om vijf voor twaalf bij Hans en Kim voor de deur sta wordt de grijze dag opgeleukt door hun fantastische zwemjassen en Hans geheel in lijn met de dag in pimpelpaars. Onderweg naar het strand zeg ik dat ik niet kan wachten tot het moment dat we allemaal in onze zwemjas het strand oplopen, ieder z'n eigen kleur, om het maximaal aantal dagen af te dekken, blauwe maandag, roze zaterdag en rode weetikveeldag.
Op het strand zijn we het er alle drie over eens dat het een slecht idee was om te gaan zwemmen, met een buitenlucht van een kleine twee graden en een mist waardoor we de vloedlijn niet kunnen vinden. Hans zegt dat ik toch gemakkelijk een excuus had kunnen bedenken, we weten beiden dat het zo niet werkt, we moeten door.
We zetten onder protest van Kim onze tassen redelijk dicht bij het water, ze zegt "ik heb geen zin om na het zwemmen in mijn bikini naar huis te lopen" en ik stel haar gerust door te zeggen dat als er een vloedgolf komt, ze slechts in een natte jas naar huis moet.
Als we het water in lopen zijn Hans en ik er al snel door maar Kim heeft een zichtbare worsteling. Zoals altijd is het allemaal beter als je ondergedompeld bent dus we moedigen Kim aan door te gaan.
We dobberen wat rond en ontdekken dat we onze tassen niet eens kunnen zien, volgens Kim liggen ze al in het water.
Hans en Kim willen vijf minuten in het water blijven maar ik houd ze er zes minuten in, dan gaan we eruit en zoekt Hans op zijn gemakje zijn telefoon op voor de selfie.
Hans en Kim zijn natuurlijk snel klaar met die zwemjassen al presteert Kim het om last minute nog even een hempje aan te trekken als ze alles al aangeeft, gewoon door er in te stappen, het is een bijzondere techniek.

Later op de dag gaan Jean-Pierre en Esther ook nog even zwemmen en Jean-Pierre trakteert de Zwemburen op een mini blog die ik natuurlijk even moet meenemen hier:

Miniblog
Watertemperatuur 8,4 °C
Buitentemperatuur 1 °C
Gevoelstemperatuur-1 °C

Voor we te water gaan vraagt een man op het strand of we toch onze navigatie aan hebben staan. 
Afgaand tij, toeters in alle toonhoogten op de achtergrond of toch heel dichtbij? We hebben in ieder geval geen schip gezien. Zo’n 25 meter het water in gelopen en onze handdoeken op het strand zijn niet meer zichtbaar vanwege de mist.
In het trappenhuis komen we onze buurvrouw tegen. Ze reageert verrast “Zijn jullie wezen zwemmen!” en proest het uit van het lachen. 

Maar goed we zijn geweest, hebben het 7 minuten vol gehouden en het was toch weer heerlijk. 

Als je heel goed kijkt dan zie je ons ergens in de mist op de selfie

Reacties

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Eerste lentedag

Flessenpost