Tering maar dan langer

Vrijdag zevenentwintig januari. Het is twaalf uur scherp als we afspreken, het laatste tijdstip waarop Hans nog kon en het eerste tijdstip waarop Inge kon. Esther, Jean-Pierre, Kim en ik passen ons aan, zo flexibel. Het weer is prachtig, het is een graad of zes en de zon schijnt en de wind heeft het af laten weten, geen golven dus vandaag, je kunt natuurlijk ook niet alles hebben. Strak twaalf uur staan we op de boulevard, dat is nog eens timing. Esther en Jean-Pierre staan al te wachten (minder goede timing, maar die moesten vanwege een kapotte schuifdeur ook een andere route nemen). Als we het water inlopen is het toch wel koud maar we slaan ons erdoorheen. Als ik zeg dat het water toch wel erg koud is, antwoord Kim met een luide "tering!", waarop Esther heel bedaard antwoordt "in engere zin: iedere snel fataal verlopende vorm van longtuberculose". Wij proesten het uit en als ik zeg dat kan Kim toch sneller uitspreken, antwoordt Kim "een ziekte die niet meer voorkomt, ik dacht dat mag wel". We hebben er in ieder geval veel plezier om. Verder hebben we de steeds terugkerende discussie over hoelang we erin moeten blijven, "kort" zegt Kim, "jullie geven mij altijd de schuld omdat het mijn idee was, maar het was de bedoeling om erin te rennen en weer eruit, gewoon even de kick halen". Inge zegt "je moet er toch zo'n twee minuten in voor het effect?, Hans beaamt dat "hoe komen we dan aan 1 minuut per graad?", "dat stond in de krant" zegt Jean-Pierre, "oja ineens geloven we alles wat in de PZC staat" voegt Hans er aantoe. "Alles wat op Facebook staat is ook waar" zegt Jean-Pierre, "TikTok is mijn nieuwszender" antwoordt Hans droog en vol overtuiging.
Ik moet overigens wel toegeven, dat die snelle duik met 1 minuut per graad dan toch wel uit de hand gelopen is. Na vijf minuten zegt Kim dat het mooi is geweest, ik maak bezwaar want het water is zes graden. We blijven nog een minuut langer, kopje onder en eruit. Op het strand is de haast weg want met de zon erbij is het goed vol te houden, als Hans de selfie heeft genomen staat hij nog zeker een minuut in zijn zwembroek met zijn telefoon in zijn handen. Als ik vraag of hij bitcoins aan het kopen is op dit toch wel vreemde moment antwoord hij rustig "nee hoor even een beetje administratie".

Reacties

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Eerste lentedag

Flessenpost