Zout water in je smoel

Dinsdag zeventien januari, de maandag hebben we overgeslagen, akelig stil was het op de zwemburenapp en akelig nat was het buiten, daar zit vast een verband tussen. Vandaag is het zonnig en koud. Esther, Evert-Jan, Hans, Inge, Jean-Pierre, Wieske en ik hebben kennelijk de hele dag het moment afgewacht dat de zon onder zou gaan want om half zes staat de duik gepland. Waarschijnlijk een onbewuste angst te verbranden, echt onbewust want ik heb niemand met zonnebrand gezien. Het is koud, net iets minder dan drie graden, het water zal warmer zijn maar niemand weet de temperatuur. De theorie van Jean-Pierre, niet van tevoren kijken anders durf je niet meer. Het uitkleden is een onaangenaam moment en vanaf het begin van uitkleden tot ver in het water wordt er luid en veelvuldig over de kou en de onzinnigheid van deze actie gemopperd, door iedereen behalve Esther, Evert-Jan, Hans, Inge, Jean-Pierre en Wieske. Op een gegeven moment roep ik boos, "Waar is Kim? De aanstichter van dit alles!", "lekker thuis met een kop warme chocolademelk" antwoord Hans rustig en ik voeg toe "vast in een oververhitte sauna met die kop warme chocolademelk". Tot het moment dat ik me overgeef aan het water, langzaam zak ik erin en ik zeg "eigenlijk is het best lekker". Na een poosje ontdek ik, waarschijnlijk omdat mijn voeten nu echt gevaarlijk koud zijn, dat het zand relatief warm is en als je je voeten erin steekt dat het wat bescherming lijkt te geven. Hoe relaxed je ook in koud water kunt zijn, handen en voeten dat went nooit, tenmiste, niet bij mij. Er wordt toch wat raar gereageerd op dat warme zand dus ik probeer me eruit te redden door te zeggen dat ik ook net in het water gepoept heb dus dat het dan waarschijnlijk een grote dampende drol is die op mijn voeten beland is. Dit klinkt voor de rest ook als een goede verklaring "Wat was de watertemperatuur eigenlijk?" vraagt Evert-Jan. Hans niet te beroerd om een antwoord te geven waar je echt niets aan hebt "het was twaalf graden, zeventien een keer en midden in de zomer zelfs drieëntwintig graden". We proberen toch een temperatuur wat dichter bij vandaag te gokken maar komen niet op 1 lijn, Inge "7,6", Hans al het voorgenoemde, Jean_pierre "het was 8", ik zeg "7,8" en Evert "6,2 of 7,5 of 7,9 of 8 of ...", het lijkt een soort van wiskundige reeks te worden. Na vijfeneenhalve minuut vinden Evert-Jan, Hans, Wieske en Inge het wel mooi geweest en maken aanstalten het water uit te gaan, Evert-Jan en Hans nog even kopje onder. Als Hans bovenkomt zegt hij "daar doe ik het voor, zout water in m'n smoel", "dat kan je in de keuken ook gewoon maken en in je gezicht gooien" geef ik hem terug en Jean-Pierre voegt toe dat als je het in een Tefal pan maakt, heb je de PFAS er ook meteen bij. Vastberaden om waar voor ons geld te krijgen blijven Esther, Jean-Pierre en ik nog even achter, onder het mom van "ik vind het wel heel veel gedoe, helemaal hier naar toe, uitkleden, na het zwemmen afdrogen en weer naar huis, voor vijf minuten, laten we nog even blijven". Na ruim zeven minuten gaan we er ook een eind aan breien en als de klok precies acht minuten aantikt sta ik nog net tot mijn enkels in het water. Dan de selfie, Hans besluit weer een goed moment te kiezen waarop de helft half naakt in een krampachtige pose onder zijn of haar zwemponcho staat, dan besluit hij ook nog eens een hoek te kiezen zodat de compositie an sich goed is qua zon maar er verder (buiten Hans) geen zwembuur te bekennen is. Het duurt lang voordat we een Rembrandt opstelling hebben en dit gaat gepaard met wat gemopper (niet van mij dit keer). Inge roept "Hans, schiet op, ik heb blote voeten!", Hans reageert "wij allemaal!". Even later zegt Wieske dat ze haar tenen niet voelt, ik stel haar gerust met de woorden dat ik haar tenen ook niet voel.

Reacties

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Eerste lentedag

Flessenpost