Restjesdag

Zaterdag twee december, er zijn weer twee shifts vandaag, Inge en ik zitten in de tweede samen met Esther, Jean-Pierre en Marie-Louise. Om vier uur gaat het gebeuren. Het is koud maar prachtig weer, amper twee graden maar met een lekker zonnetje, het water alweer een paar tiende kouder dan gisteren, het gaat vrij hard nu.
De teenslippers zijn al eerder deze week verruild voor sokken en mijn werklaarzen, vandaag voeg ik daar extra dikke sokken aan toe.
Op de fiets naar de boulevard hoor ik allerlei flessen rammelen, Inge heeft de drankkast geplunderd en blijkbaar verdeeld over onze tassen.
De timing is bijna perfect, Marie-Louise zit al te wachten op de boulevard als we aankomen en tegelijkertijd komen Jean-Pierre en Esther van de andere kant aanlopen.
Van Marie-Louise moeten we eerst een selfie nemen, het hele programma overhoop, na de selfie gaan we bijna verzonken in een Pavlov rechtstreeks naar huis.
We lopen dicht naar het water, geen gevecht over de exacte plaats en Marie-Louise voert het woord. Niet veel later lopen we in badkleding en op slippers naar de zee, Marie-Louise vraagt nog of dat uitmaakt en reageert wat ongelovig op het bevestigende antwoord.
Dan is het zover, allemaal zijn we er door, krampachtig onze handen warm proberen te houden, de èèn onder zijn of haar oksels, de ander in een soort bidhouding (vast compensatie voor al het ge-jezus eerder deze week).
Esther roept dat ze last van prikkels heeft en ik antwoord dat ik op het moment helemaal geen prikkels heb.
Na verloop van tijd en toch wat Jezussen vraagt Marie-Louise hoe ver we zijn, ik kijk richting de kant en zeg "ehm een meter of wat", Jean-Pierre beantwoord de vraag met "zes minuten".
Na acht minuten houden we het voor gezien, gaan niet kopje onder want met al die drank staan we vast nog een uur in de kou op het strand.
Snel een handdoek pakken en nog een selfie, afdrogen, aankleden en een borrel.
"Het is restjesdag" zegt Inge verontschuldigend als het halve strand vol met flessen staat, ook Jean-Pierre en Esther hebben een bijdrage dus we zien er vast merkwaardig uit voor de onschuldige voorbijganger.
Tijdens de borrel komen we erachter dat Jean-Pierre met de man van Marie-Louise samen bij de rederij hebben gevaren waar mijn, inmiddels behoorlijk versleten, werklaarzen vandaan komen. Ik plaats meteen een bestelling bij Marie-Louise maar de rederij bestaat niet meer en haar man heeft een andere baan.
We drinken onze glaasjes leeg en gaan ieder weer ons eigen weg.
Tot morgen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Eerste lentedag

Flessenpost