De kwallenvanger van Vlissingen

Bevrijdingsdag, 5 mei 2022. Als Hans in de ochtend voorstelt om rond vijf uur 's middags te gaan zwemmen, krijgt hij niet veel bijval. In verband met het bevrijdingsfestival ligt de voorkeur op eerder op de middag, om één uur. Het water is dan net aan het opkomen en volgens bepaalde personen (niet Hans) is het dan ook kwalvrij.
Om negen uur krijgen we een berichtje van Marie-Louise met een foto die een directe associatie opwekt met de meest gruwelijke Alfred Hitchcock horrorfilm. Het hele strand ligt bezaaid met kwallen. Céline, Evert-Jan, Kim en ik besluiten het erop te wagen en vergezeld door Loes en Jip gaan we naar het strand.
Op het strand willen we toch eerst even controleren of het water niet helemaal vol ligt met kwallen. Het ziet er ernstig uit maar Evert-Jan stroopt zijn broekspijpen op en loopt wat verder door. Hij zegt "op het moment dat het water tot mijn knieen komt zie ik geen kwallen meer", we gaan ervoor maar Jip en Loes haken af.
Zigzaggend tussen de gestrande kwallen lopen we terug naar het drogere zand om onze spullen weg te leggen en kleren uit te trekken, dan weer via dezelfde kwallenhindernisbaan naar het water. Het ziet er angstaanjagend uit maar we zetten door, op het moment dat mijn knieën al lang onder water zijn vraag ik mij af hoe lang die benen van Evert-Jan zijn want ik ben nog steeds omringt door kwallen. Dan ineens is het een stuk minder, zeker niet zonder kwallen maar "aanvaardbaar". Na zo'n vijf minuten near-misses en botsingen met kwallen besluit ik het voor gezien te houden. Ik loop het water uit, zigzag tussen de kwallen door, ren naar de douche en zie de rest al snel volgen. Weer een stapje verder in de overwinning van mijn kwallenfobie. We kunnen niet anders dan Hans weer gelijk geven, en aan Hans zal het niet gelegen hebben want die had vandaag speciaal een kwallen-shirt aan en zag eruit als de kwallenvanger van Vlissingen. Misschien had hij ook mee moeten gaan met een fluit en een melodietje moeten spelen voordat we het water in gingen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Eerste lentedag

Flessenpost