Vinterbaderte

Het is tien december en een zonnige zaterdag, tenminste dat is het om iets na half een als Simone, Remona, Inge, Evert-Jan, Esther en ik elkaar treffen op de boulevard.
Het is koud, 2,6 graden maar het warme water, 8,1 graden wacht op ons.
Een minuut of tien later liggen we erin, als de schrik van het koude water weg is, hoor je niemand meer klagen. We worden ook wel echt geholpen met een toch best warm winterzonnetje in ons gezicht.
Remona zegt dat het koude water je huid strak trekt en vraagt zich af of het helpt tegen rimpels als je water in je gezicht spettert, gek genoeg is er niemand die het experiment uitvoert.
Esther heeft een hele andere motivatie, ze "toen Harry vertelde dat hij twee kilo aan lichaamsgewicht is kwijtgeraakt door alleen maar stil in het water te liggen, dacht ik dit is de sport die bij me past". Nu we toch wel heel dicht tegen de winter kruipen merkt ze vast ook dat je weinig directe inspanning hoeft te leveren maar het toch ook niet helemaal kado krijg en nu is het water nog boven de acht graden.
Als Evert-Jan hoort dat we er al een minuut of zes in liggen gaat hij naarstig op zoek naar een excuus het water te verlaten, ik hint hem dat hij de tassen moet gaan bewaken, dat is voldoende en met enige terughoudendheid gaat hij eruit. Pas als Inge zegt dat ze er ook uitgaat is hij overtuigd dat hem een innerlijke afgang bespaard blijft door niet helemaal alleen als eerste het water uit te gaan.
De rest volgt al snel en na ruim acht minuten dobberen is iedereen weer aan land.
De selfie, Hans is er niet dus ik duik mijn telefoon op, dat gaat niet snel en ik realiseer me dat ik alle opmerkingen die ik over Hans heb gemaakt in de trage voorbereiding van de selfie moet terug nemen.
Even later is de indirecte selfie genomen en duikt iedereen in zijn of haar handdoek.
We drinken thee, een Deense vinterbaderte, persoonlijk meegenomen van een zakenreis, om nu aan de Zwemburen te kunnen schenken. Het smaakt goed, warm zijn we nog niet maar het helpt wel.
In de zon drinken we de thee en vertrekken weer naar huis  de timing blijkt perfect want een half uur later verdwijnt de zon en neemt de regen het over.

Reacties

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Eerste lentedag

Flessenpost