Hebben jullie gezwommen?

De allerlaatste duik van 2023, Hans, Kim en ik zijn erbij! Inge had last van zware oogleden dus koos last minute voor een powernap onder een warm dekbed in plaats van een duik in koud water.
Hans en Kim staan al te wachten als ik aan kom fietsen en vragen of ik iemand vergeten ben, ik kijk geschrokken om me heen maar leg dan toch maar uit waar Inge is gebleven.
Er is flink wat wind en in onze zoektocht naar een beschutte omkleedplek zien we dat Pier 7 dicht is, dat wordt achter het scherm dan.
Kim staat vrij snel in bikini en ziet dat Hans en ik nog volledig aangekleed zijn, ze schiet snel haar jas aan. Tijdens het uitkleden begin ik over een Groningse band met de naam Pigmeat en Kim verstaat er niets van, ze antwoord "Pick me?", en nog wat varianten. Zo gebeurt het dat Kim nog comfortabel in haar warme jas staat de gokken wat ik probeer duidelijk te maken en Hans en ik ondertussen staan te verkleumen in onze zwembroek. Blijkbaar komt de naam Pigmeat niet door Kim haar veganfilter heen.
Op naar het water, een redelijk wilde zee dus we kunnen weer genieten, de golven zijn niet extreem maar op een bepaald moment slaat er een enorme golf vlak voor ons om en word ik mee gesleurd, Kim is me even kwijt, Hans wat korter want onder water bots ik snoeihard met mijn hoofd op zijn borst, mijn nek voelt alsof ik een avond heb staan headbangen.
"Thuis duik misschien ik ook nog even in bed" zeg ik, "lekker voorgewarmd", "dat zal Inge fijn vinden als je met een onderkoeld lijf tegen haar aankruipt" zegt Hans.
Na een minuut of zeven zoeken we onze slippers weer op we zijn aardig afgedreven maar hebben ze gelukkig snel teruggevonden.
Vlak bij Pier 7 komen een man en een vrouw op ons afgelopen en de man vraagt of we gezwommen hebben, "nee, wij lopen gewoon altijd in badkleding over het strand op eenendertig december" zeg ik, hij moet er gelukkig om lachen, ik kijk naar mezelf en zie dat ik helemaal nat ben en voeg toe "ik zweet nogal". Op dat moment begint een meisje op de boulevard te klappen voor ons, haar ouders klappen mee en de man en vrouw op het strand sluiten ook aan, zo wordt onze laatste duik van 2023 afgesloten met een staande ovatie.
Terug bij onze spullen liggen we weer helemaal plat van het lachen om de vraag of we gezwommen hebben, mooi om het jaar af te sluiten met de meest retorische vraag van het jaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Eerste lentedag

Flessenpost