Eerste lentedag

Donderdag vijftien februari, om vier uur gaan we er weer voor. Het is voor mij door ziekte en carnaval twee weken geleden dat ik gezwommen heb. Voor de anderen, Hans, Kim en Marie-Louise is het een stuk korter geleden.
Het is een zonnige dag die door het KNMI als de eerste lentedag bestempeld wordt. Op de fiets zeg ik tegen Inge dat ik best op slippers had kunnen gaan en als we Hans en Kim oppikken zie ik dat Hans die daad bij mijn woord voegt. Kim is in burger, geen rare Teletubbiejas dus totaal onherkenbaar als Zwembuur. We zien haar bijna over het hoofd.
Na de gebruikelijke discussie over omkleedplek, kleden we ons uit en lopen we richting het water. Plots horen we een stem, het blijkt Remona te zijn die thuis op de bank zat, naar buiten keek en dacht, ik kan ook nog wel even gaan.
Cameraman Hans is als eerste in het water en kiest als regisseur, cameraman en producer een strategische plek om de filmbeelden te schieten. We zullen hem een drijvende regisseursstoel geven voor zijn verjaardag.
Na twee weken en vijf dagen carnaval voelt het water heel koud ondanks de zeven graden, vooral de kuiten zijn minder relaxed vandaag, ook Inge heeft er last van, het zal dus toch aan carnaval liggen.
Als snel zijn we weer gewend en heeft ons lichaam de herinnering aan de vorige duiken weer gebruikt om ons tegen de kou te weren.
De tijd gaat snel en als Hans roept dat we een selfie moeten maken blijkt de klok al zeven minuten aan te geven.
Gezamelijk poseren we en als het ritueel is afgelopen verlaat Inge zonder iets te zeggen het water, die is er vast mee klaar en ze heeft gelijk zeven minuten is genoeg volgens de minuut-per-graad-regel van Jean-Pierre.
We gaan gezamelijk kopje onder en als ik boven kom blijkt dat de helft niet tot het gezamelijk behoord. Ik vraag aan Kim of ze weer een haarmasker als excuus heeft maar ze gaat toch onder water.
Terug bij de spullen is er thee, we kleden ons snel aan want ondanks dat het echt niet koud is, zijn we zeer blij met een bekertje warme thee. Terwijl Inge de thee inschenkt komt Jean-Pierre met Toos aanlopen. Die heeft vast de thee geroken, al slaat hij het aanbod af.
We drinken onze thee op en gaan ieder weer ons eigen weg op deze eerste lentedag van 2024.

Reacties

Populaire posts van deze blog

K-Kwal

Flessenpost